Reactie Gien van Wijk op GOL-plannen

Aan Gemeentebelangen, de heer Kees Musters,

Met interesse lees ik uw stukken gelezen over de GOL plannen, onder andere op de website Hallo Heusden. Je kunt  voor en tegen de GOL plannen zijn. Maar welk standpunt je ook inneemt of uitdraagt, het moet wel kloppen. Vooral als het dient om de bevolking in de aanliggende dorpen juist voor te lichten welk een behoorlijke impact deze plannen zullen hebben op het leefmilieu en leefomgeving.

In uw stuk vallen mij drie zaken op:

1e. U benoemt alleen de voordelen van het GOL plan terwijl er zeker ook nadelen zijn.  Bijvoorbeeld  het verdwijnen van de groene buffer tussen 2 dichtbevolkte gebieden (Drunen en Waalwijk), meer verkeerslawaai, verdwijnen van een deel van het erfgoed “De Baardwijkse Overlaat, toename van het sluipverkeer door de dorpen (hier kom ik in punt 2 op terug).

2e. U ziet als belangrijk argument om dit plan te realiseren, minder sluipverkeer door de dorpen. Echter in de praktijk zal het tegendeel waar zijn. Als u de moeite neemt in de morgenuren de file te analyseren tussen Waalwijk richting Den Bosch dan zal het u opvallen dat veel verkeer de afslag Drunen neemt om binnendoor de weg verder te zoeken. U hoeft geen verkeersdeskundige te zijn dat dit met het GOL plan zal toenemen omdat de afslagen ruimer worden en de sluiproutes gemakkelijker bereikbaar. Aangezien de filevorming op de A59 in het GOL plan niet wordt opgelost en alleen maar zal toenemen als de stoplichten bij Hooipolder verdwijnen,  zal het nemen van de sluiproutes juist meer worden in tegenstelling wat u beweert en de bevolking doet geloven. Dit is geen doemscenario, het zijn mensen die bij file over hun route beslissen en is nu al dagelijkse praktijk.

 

Ik heb voor u de volgende vragen:

  1. Waarop baseert u dat het sluipverkeer door de dorpen zal afnemen terwijl dit nu al praktijk is.
  1. Zijn er in uw achterban DMP geen mensen die kritisch staan tegenover deze plannen en bepaalde punten uit de plannen ter discussie stellen.
  1. Wat heeft u voor plannen in de toekomst om het sluipverkeer, wat er nu al is  en meer gaat worden, om dit tegen te gaan. Daarmee bedoel ik ook het sluipverkeer door Nieuwkuijk richting Helvoirt om de file rondom den Bosch te mijden.

Natuurlijk het GOL plan heeft ook een voordeel. Dit betreft de Eindstraat in Drunen. Maar dit had al lang gerealiseerd kunnen worden met het aanleggen van de parallelweg.

U begrijpt, ik ben als heemkundige van de Heemkundekring Onsenoort geen voorstander van een groot deel van deze GOL plannen. Daarom hoop ik dat de Raad van Staten met een gezonde kijk de plannen nog eens kritisch tegen het licht houdt en met een betere oplossing komt.

Met vriendelijke groeten,

Gien van Wijk. Bestuurslid Heemkundekring Onsenoort en schrijver van het boek “van Karrenspoor naar Maasroute” Voor een reactie kunt u mij altijd kontakten via mail: gienvanwijk@ziggo.nl

of 06 20266326

29-6-2019 (c) afb. fietspad GOL, prov. Noord-Brabant

Vorige
Volgende
Reacties

    Geachte Kees Musters,

    Ik heb u foutief gekoppeld aan DMP, moet zijn Gemeentebelangen, sorry voor deze fout.
    Inmiddels heeft ook DMP gereageerd en heb voor deze politieke groepering toegezegd dit richting Gemeentebelangen te corrigeren. Maar het is goed dat ook DMP kennis heeft genomen van mijn reactie op uw bericht.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee