22 maart 2019 |
0
2
JUN 14 JUN 15
Wie:
gemeente Heusden
Wat:
Young Solar Challenge, zonnebootrace
Waar:
Jachthaven Heusden-vesting

Young Solar Challenge: d’Oultremontleerlingen varen er wel bij

Op 14 en 15 juni beloven spannende dagen te worden bij de jachthaven in de Heusdense vesting: daar nemen tal van scholieren van 14-17 jaar uit heel Nederland deel aan de zonnebootrace in hun eigengemaakte solarboten, boten voortgedreven op zonne-energie. Een flink aantal havo- en vwo-leerlingen van het Drunense d’Oultremontcollege is al maanden volop bezig met de bouw van en de sponsoractiviteiten voor hun boot. Uw verslaggever sprak met vijf van hen, allen vierdejaars, en raakte gegrepen door hun enthousiasme, kennis, heldere en spontane communicatie én inzet voor de race.

Duurzaamheid onder de aandacht van jonge mensen brengen, hun belangstelling voor techniek verhogen, wethouder Thom Blankers sprak erover toen hij de organisatoren van het evenement namens de gemeente een fors bedrag toezegde. Ook een andere grote sponsor, de Rabobank (via zijn stimuleringsfonds), is bijzonder gul. Waardevolle gebaren, maar ook de kosten voor de race lopen flink op en díe moet het sponsorteam bij elkaar sprokkelen.

Kick-of
Op 18 januari was de kick-of, de uitverkoren leerlingen konden aan de slag. Uitverkoren, jazeker, want het aantal leerlingen dat mee wilde doen was te groot. De verhalen over de deelname van twee jaar geleden door leerlingen van het d’Oultremontcollege zijn niet onopgemerkt gebleven. Zie daarvoor https://halloheusden.nl/2017/03/doultremontcollege-vaart-co%E2%82%82-neutraal/. De selectie op basis van een motivatiebrief bracht de huidige teams voort. Het interview vindt plaats met vijf van hen: Sanne, Mariloes, Bjorn, Janne en Noud, leden van het bouw- en/of sponsorteam.

Gaan met die banaan
“We maken dankbaar gebruik van de eerder opgedane kennis”, vertellen de bouwers. “Maar ook van de trailer om de boot te vervoeren en de motor die gevoed wordt door de zonnepanelen die onlangs zijn aangeschaft.” Wordt het ze zo dan niet te makkelijk gemaakt? Even de boot in elkaar zetten en gaan met die banaan? Er is immers ook al een bouwpakket en bouwtekeningen voor de boot? “Nou, zo is het niet”, reageren de jongeren om beurten en ze steken direct van wal.

Kennis, inzet en vaardigheden
Ze vertellen over de grote voordelen van voortborduren op eerder opgedane kennis. “De leden van de vorige teams komen zelfs spontaan hun kennis delen. Bovendien worden we geacht te beschikken over ruimtelijk en technisch inzicht en goede rekenvaardigheden, want het is beslist niet zo dat alle onderdelen zo maar op elkaar gelijmd of getimmerd hoeven te worden: lang niet alles is passend, sommige stukjes ontbreken en met name de lattenbodem – het skelet van de boot – is uitermate breekbaar.” Voorzichtigheid is ook geboden waar het gaat om het lamineren van de boot, het aanbrengen van drie soorten epoxy, een giftig soort pasta, de primer en de glasvezel om de boot sterk en veerkrachtig te laten zijn.

Het gehele bouwteam bestaat uit Sanne, Bjorn, Noud, Janne, Rense, Paola, Hidde en Alicia, onder leiding van docent Harry Wijgerse; het sponsorteam uit Sanne, Emma, Jos, Thijs, Fenna, Nina, Andy, Lisa, Annabelle en Mariloes, begeleid door economiedocent Mark van Kruisbergen die ook de sponsorfinanciën beheert.

Ook het sponsorteam moet over specifieke vaardigheden beschikken. De gemeente Heusden kent veel sponsoren, weten Sanne en Mariloes, maar daar wordt al zo vaak een beroep op gedaan, dat overtuigingskracht geen overbodige luxe is. Net zoals goede communicatieve vaardigheden, geduld en argumentatietechnieken, maken de dames kenbaar. Intussen zijn er al allerlei (financiële en) smakelijke toezeggingen binnen, zoals worstenbrood van bakkerij Allard uit Drunen en koek van Daelmans uit Nieuwkuijk.

Vakoverstijgend
Een vakoverstijgend project dus? “Dat is het zeker,” beamen de leerlingen. Dat jongelui zich op dit vlak met hun ouders en docenten kunnen meten, blijkt uit wat dan volgt. Spontaan noemen ze vakken als economie, rekenen en wiskunde en taalvaardigheden. Ze roemen duurzaamheid zonder in clichématige uitspraken van de huidige tijd te vervallen, zijn zich ervan bewust dat recyclen noodzakelijk is en hopen dat ze het publiek / de markt van de noodzaak ervan kunnen overtuigen. Ook wijzen ze op het belang van goed samen willen werken, elkaars sterke kanten willen waarderen en benutten én elkaar op allerlei zaken durven aanspreken. Kortom, het is overduidelijk waarom de Young Solar Challenge is genomineerd voor de Dromen. Doen. Heusden-dag die op 23 juni a.s. gaat plaatsvinden.

Testvaren
De boot moet vóór de voorjaarsvakantie vaarklaar zijn. Op 10 mei is het eerste raceweekend in Harlingen gepland, met een overnachting daar, dat dankzij het lidmaatschap van de school voor de leerlingen kosteloos is. Ze zullen er zijn, minimaal met zijn zessen, want behalve dat Bjorn met de headset de stuurman gaat begeleiden, zullen er ook jongeren zijn die kunnen ingrijpen wanneer er iets mis zou gaan. Niet onvermeld blijven de estafettelopers: wie het hardst loopt en de boot hét tikje kan geven voor de start, is goud waard. “Die boot heeft dan immers het minst last van schommelingen, die worden veroorzaakt door eerder vertrokken boten.”

U bent van harte welkom om het project te steunen in de vorm van geld of middelen. E-mail: yscdoul@gmail.com. De leerlingen zorgen ervoor dat sponsors in beeld zijn. Volg de ontwikkelingen via Facebook: https://www.facebook.com/Young-Solar-Challenge-dOultremontcollege-1244627635630836.

21-3-2019 © tekst Dimph Vos, foto’s Marian de Bonth

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee