21 januari 2019 |
0
0

Wat doet De Schoolschrijver met de kunstroof op basisschool De Vlechter?

Sebastian uit groep 8 houdt van lezen, vertelt hij, vooral Het leven van een loser vindt hij mooi, maar ook boeken over de Romeinen, over de geschiedenis, vindt hij reuzeboeiend. Terwijl alle kinderen vandaag in de grote hal van basisschool De Vlechter in Vlijmen in spanning wachten op wat komen gaat, lijkt hij er wat verveeld bij te zitten. Schijn bedriegt. Buurvrouw & Buurvrouw zijn er ook, kibbelend over het hondje dat kan lezen en over wie het beste kan tekenen. Zodra ze in hun zoektocht naar een mooie tekening ontdekken dat er twee prachtige schilderijen zijn verdwenen, gaan vooral de kleintjes los: “Daar staan ze, daar!”, wijzen ze, maar de buufjes zijn te druk bezig. Gelukkig valt het allemaal erg mee met die kunstroof: Buurman heeft de schilderijen geleend.

Hoe introduceer je een schoolschrijver? Directeur Dominique Habraken en haar team hebben er waarschijnlijk niet wakker van gelegen; leerkrachten zijn qua creativiteit en inventiviteit wel wat gewend. Het stukje theater dat ze opvoeren is het startsein voor de kennismaking met Marlies Slegers, kinderboekenschrijver. Want Buurman heeft dé oplossing om een stukje voor de krant te schrijven over de kunstroof: “We vragen iemand die goed verhalen kan schrijven om dat met ons te doen.”
De school boft met Marlies Slegers, een sprankelende persoonlijkheid die een halfjaar elke week op school van alles komt doen, die de taal van de kinderen spreekt en zichtbaar van ze geniet. Onmisbaar, als je kinderen taalsterk wilt maken en ze (extra) lees- en schrijfplezier wilt brengen. Later, in het lokaal van de unit onderbouw, vertelt ze hoe het zo gekomen is met haar schrijfplezier.

Basisschool De Vlechter
Maar eerst iets over basisschool De Vlechter in Vlijmen: http://www.kcdevlechter.nl. Een eerste indruk: een kleine, vriendelijke en kleurrijke school waar een zekere rust heerst en waar tegelijkertijd een enthousiast team de kinderen aanzet tot zelfstandigheid. “Lezen neemt een belangrijke plaats in in het lesprogramma, het stimuleren ervan is een speerpunt, zowel in de unit onderbouw (de groepen 1-2 en 2-3) als in de unit bovenbouw (de groepen 4-5 en 6, 7, 8). Elke groep bestaat uit zo’n 30 leerlingen,” vertelt Dominique Habraken, “maar de groepen werken ook geregeld samen, waarbij de grotere kinderen de kleintjes helpen. Tijdens de Nationale Voorleesdagen 2019 die woensdag 23 januari van start gaan, gaan ook alle leerkrachten steeds in andere groepen voorlezen.” “De Vlechter en de bibliotheek hebben regelmatig contact, ook over dit project”, zegt Dominique, terwijl Joyce Kooreman van de bibliotheek Heusden voor elke unit een flinke krat met kinderboeken binnenbrengt. Straks kunnen de kinderen daaruit hun boek kiezen. “Als de school uit is, krijgen alle kinderen een foldertje mee naar huis, bedoeld voor de ouders met informatie over De Schoolschrijver.

Het begon zo
Aan de hand van een Powerpointpresentatie vertelt Marlies aan de kinderen wanneer ze met schrijven is begonnen. “Dat deed ik al toen ik 8 jaar was, want toen verhuisden mijn ouders met ons naar Soerabaja, Indonesië, en kreeg ik van mijn oma een dagboekje mee. ‘Schrijf daarin maar op wat je zoal beleeft’, zei oma. “En dat was heel veel. Zo had ik veel dieren waarmee ik kon spelen.” Een schot in de roos is de vraag: “Wie van jullie heeft er ook een huisdier?” want ja, wie niet? Daaraan is een kleine opdracht voor een volgende les te koppelen: “Ga eens nadenken over wat voor dier jij graag zou willen.”
“Terug uit Indonesië op mijn 17e jaar ging ik hier verder naar school, studeren, werken, en kreeg ik samen met mijn partner drie kinderen. Een van mijn kinderen kreeg op zijn 7e jaar diabetes, dat betekent suikerziekte, waarop ik besloot om voor hem een boekje te schrijven. Een boek met een bootje met aan het roer kapitein Gluco, dat door het eigen lichaam van mijn zoontje vaart. Zo leert hij wat er kapot is in zijn lichaam en hoe hij daarmee kan omgaan.”
Marlies is nooit meer opgehouden met schrijven: intussen heeft ze al ruim 34 boeken geschreven, vooral voor kinderen, grote en kleine, over dieren, vrienden, hockey en noem maar op. Zie daarvoor http://marliesslegers.nl/marliesslegers/Boeken.html.

Leesfeest
Marlies belooft de kinderen een heerlijk leesfeest voor het komende halfjaar. “We gaan bijvoorbeeld voorlezen, een wedstrijd gedichten schrijven houden, ik ga laten zien hoe een boek wordt gemaakt, we gaan praten over dieren, een speurtocht maken door de bieb, mailen, boeken beoordelen en we gaan in jullie groep de boekenkampioen kiezen.” Tot slot krijgen alle kinderen een mooie map mee waarin ze alles kunnen opbergen wat ze de komende maanden gaan maken.

21-01-2019 (c) tekst Dimph Vos, foto’s Marian de Bonth

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee