21 januari 2019 |
0
1

‘Under Construction’, ode aan Escher en Bosch

Voor de expositie ‘Under Construction’ met werk van Waldo van Bokhoven en Paul van Amelsvoort in de cultuurtoren van de Stichting Honsoirde, die zondag 20 januari officieel geopend werd, bestaat erg veel belangstelling. Under Construction is nog te bezichtigen op zondag 10 februari van 13.00 tot 17.00 uur in de cultuurtoren van Honsoirde, Abdijlaan 6a, 5253 VP Nieuwkuijk. Gratis entree.

Een verslag van de opening:

“Terwijl het gefilterde zonlicht door de glas-in-loodramen scheen op de tentoongestelde kunstwerken vertelde Paul Schalken, bestuurslid en voorzitter van de kunstcommissie, over de nieuwe stijl, programmering en de frisse wind die er sinds een jaar waait en waarvan ‘Under Construction’ een goed voorbeeld is. Zowel Van Bokhoven met Haarsteegse roots als Van Amelsvoort, in 2016 één van de winnaars van de Jeroen Bosch-expositie, hebben een binding met de gemeente Heusden en Schalken zei “blij te zijn met deze twee exposanten”.

Ongelofelijke veelzijdigheid

Kunstkenner Ben van Os, bevriend met Waldo van Bokhoven, sprak over de rol van de kunst in onze hedendaagse samenleving en opperde de religies te vervangen door kunst, waardoor mensen gaan ‘herverbinden’.  We kunnen volgens hem op verschillende manieren naar kunst kijken, puur objectief, in historisch perspectief of postmodernistisch. “De kunst van nu gaan we pas over jaren echt waarderen”. Van Os prees de ongelofelijke veelzijdigheid in het werk van Van Bokhoven en ik vermoed dat degenen die ‘Under Construction’ de komende zondagen gaan bezoeken, niet zolang zullen wachten met het uiten van hun waardering.

De Under Construction Series van Van Bokhoven zijn van een verbluffend vakmanschap, waarin je de grafisch ontwerper herkent. In zijn werken worden lijnen uit de losse pols gaandeweg verweven tot stedenbouwkundige constructies waarin je kunt dwalen.

Vrij nieuw in zijn werk zijn de landschappen die hij creëert door middel van uitgesneden stroken foto’s van bestaande landschappen in elkaar te verweven tot een nieuw en verrassend landschap. Met enkele bouwstenen slaat Van Bokhoven op de computer aan het repeteren van bouwkundige constructies, waaruit een megastad verrijst, soms aangevuld met fotografische elementen. De werken die helemaal handmatig getekend zijn, vallen onder de term ‘fenomenaal’. Over museale waarde gesproken? Stel dat het kon, dan zou Escher zich alleen al vanwege het hoog ambachtelijk gehalte en uitzonderlijke lijnenspel in zijn graf omdraaien.

Verbeelding en elegantie

Metal-artist Paul van Amelsvoort heeft ook bij de kunstlocatie, verbonden aan het bedrijf Würth op bedrijvenpark De Brand in Den Bosch geëxposeerd. Manager Communicatie en Museumleider bij Würth is Brigitte Hoppenbrouwers. Ze vertelde bij de opening in haar toespraak dat het werk van Van Amelsvoort, ScrapArt en metalen objecten, museale waarde heeft en dat het heel goed past bij de verbindingsmaterialen, zoals revetten, moeren en bouten die het bedrijf produceert. Ze omschreef zijn aandeel als: “Een fantastische overzichtstentoonstelling van zijn werk”.  De basis voor zijn kunstenaarschap ligt volgens Hoppenbrouwers bij de LTS-afdeling werktuigbouwkunde. Op haar vraag aan deze voormalige exposant waar hij zijn inspiratie vandaan haalt, zei Paul van Amelsvoort, sinds enige tijd aangesloten bij het kunstenaarscollectief Kubra, dat hij die soms uit ideeën haalt en dat het soms een gevolg is van het materiaal dat hij heeft liggen.

 

Vooral zijn torso’s, op een uitzondering na allemaal van bekoorlijke vrouwelijke naakten met vloeiende ronde lijnen, stralen eenvoud en elegantie uit. Ook zijn fantasieobjecten, zoals de kleine vogels in een vitrine in de zijgang en de ‘vogels’ in een nis van de expositiezaal zijn origineel en lokken verwondering uit. “Vijfhonderd jaar na de dood van Jeroen Bosch heb ik geprobeerd zijn figuren met hedendaagse materialen driedimensionaal tot de verbeelding van de hedendaagse mens te laten spreken.” En dat is bijzonder goed gelukt en in die zin zijn de originele gebruiksvoorwerpen die hij maakt wat minder passend op deze fraaie expositie.”

februari 2019 (c) tekst H. Dingemans, foto’s Ad van Kessel

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee