Retoucheren met klonen, doordrukken en tegenhouden

Voor sommige foto’s uit de oude doos op zolder die een verhaal vertellen over een dierbare en daarnaast ook emotionele en/of historische waarde hebben, maar door de tand des tijds behoorlijk beschadigd zijn, is restauratie een optie. En dat is bij Paul van Baardwijk, eigenaar van Studio Retouched, in deskundige handen. Paul maakt en bewerkt beeldmateriaal voor onder andere de overheid, het bedrijfsleven en andere professionals. Maar ook particulieren weten hem te vinden, zo ook voor het restaureren van foto’s. Paul volgde de Media Academy, is daarnaast als professioneel fotograaf en als dronepiloot actief. Halloheusden.nl volgde het verhaal achter de restauratie van een oude foto.

Gezag en aanzien

Het begon allemaal met een bezoek aan DePetrus in Vught, de voormalige r.k. kerk in het hart van Vught die een ware metamorfose heeft ondergaan en tot een fraai ontmoetingscentrum is omgebouwd. Naast de openbare bibliotheek en enkele andere organisaties heeft ook het Vughts Museum er onderdak gevonden. Dat Vught in het verleden een aantal kazernes herbergde, bleek uit de talrijke foto’s met militairen in allerlei uitdossingen en type uniformen. Foto’s die gezag en aanzien uitstralen. Het deed mij herinneren aan een panoramafoto die al geruime tijd in ons bezit is. Op de foto, genomen zo rond 1935, voor de kazerne van de Koninklijke Marechaussee aan de Vughterpoort in Den Bosch staan en zitten circa 60 militairen. Een daarvan is de vader van mijn echtgenoot. Alle  marechaussees kijken zeer ernstig. Niemand onder deze gezagsdragers glimlacht of kijkt vrolijk. Kennelijk is het vastleggen van dit illuster gezelschap op de gevoelige plaat een zeer serieuze aangelegenheid geweest. Ter gelegenheid waarvan de foto genomen is, valt waarschijnlijk moeilijk te achterhalen. Je moet deskundig zijn in militaire rangen, standen, onderscheidingen en ordes om wat meer over het gezelschap en de verantwoordelijkheden te kunnen vertellen, maar ook als je dat niet bent, dan nog is het een prachtige foto met een verhaal, die genomen is op een plek die nog bestaat.

Inscannen

Helaas is de foto, formaat 73 x 20 cm, in het verleden, kennelijk vanwege het langwerpige formaat gevouwen en door de vouwen behoorlijk beschadigd geraakt. Door de foto’s in DePetrus zijn we onze eigen ‘kazernefoto’ beter gaan waarderen en rondvraag in de familie leerde bovendien dat er meer familieleden geïnteresseerd blijken te zijn in een stoffelijk bewijs van de loopbaan van hun pa, dan wel opa/overgrootopa. Paul van Baardwijk kon dus aan de slag en dat doet hij door de foto  in te scannen. Paul wilde vooraf weten om welke hoofdpersoon op de foto het gaat, want als de lelijke vouwlijn nu juist over het gezicht van de hoofdpersoon zou lopen en dat gezicht daardoor onherkenbaar was, dan had restaureren weinig zin. Maar dat bleek niet het geval te zijn. De hoofdpersoon (mijn schoonvader), een circa 20 jarige jongeman staat fris en fruitig op de foto. Knappe vent, in de bloei van zijn leven. Over deze periode is in de familie alleen bekend dat pa met een groep medestanders in het centrum van Den Bosch uit geweest is, dat ze te laat bij de kazerne waren, de poort al gesloten was en over het hek moesten klimmen om binnen te komen. Voor de rest weten we niets over deze periode van zijn leven.

Aangepast formaat

Terug naar de restauratie. “Het is een hele klus, het valt altijd tegen”, zegt Van Baardwijk als ik hem spreek nadat hij gestart is met de restauratie en zijn vorderingen wil beschrijven. Het blijkt dat de bovenkant van de foto in het verleden met de hand is afgeknipt, ietwat scheef, wat inhoudt dat de foto weer recht is geworden en een aangepast formaat heeft gekregen. “De foto wordt zo al mooier. Dan heb je de basislaag, van waaruit je gaat werken. Vervolgens ga je kijken wat er moet gebeuren. Je start door met de levels een zo optimale belichting van de foto te krijgen en bepaalt hoeveel zwart en wit je in de foto wilt hebben. Als je dat ingesteld hebt, dan ga je naar de volgende stap, het verdelen van de foto in vakken door er een raster met hulplijnen overheen te leggen voor het overzicht. Zeker bij zo’n grote foto waar zoveel beschadigingen inzitten is dat van belang, anders ben je zo de draad kwijt. Je kunt zo vak voor vak retoucheren en alle vlekjes en beschadigingen tot op de pixel nauwkeurig eruit halen. Op een gegeven moment kom je dan bij de vouwen, waar het allemaal om te doen was.”

Als het echt noodzakelijk is dan krijgt iemand van Paul een ‘nieuw’ jasje van een collega of in een enkel geval ook ‘nieuw gezicht’. Het is zelfs mogelijk volgens Paul om iemand met gesloten blik twee reebruine ogen te geven. Van Baardwijk spreekt over klonen, het histogram, doordrukken en tegenhouden en er bepaalde filters over leggen. “Onderaan de foto bijvoorbeeld heb ik het verbleekte gras moeten doordrukken met behulp van een licht penseel, waardoor het contrast terugkomt. Als je de lucht geretoucheerd hebt, dan ziet de foto er al een heel stuk beter uit. Deze foto is gelukkig heel scherp en dat zie je niet zo vaak bij oude foto’s.” In verschillende aanpassingslagen restaureert hij, waardoor het altijd mogelijk is om een stapje terug te gaan en iets wat bijvoorbeeld niet bevalt uit te ‘gummen’. “Uiteindelijk beland je bij het eindresultaat en bekijk je of de dingen die je gereconstrueerd hebt allemaal kloppen. En als dat het geval is, dan kan de foto naar het fotovaklab om afgedrukt te worden.”

Studio Retouched

Bijna 9 jaar geleden begon Paul van Baardwijk met het restaureren van oude foto’s, met als resultaat zijn huidige bedrijf Studio Retouched. Zijn drijfveer is: “Mensen blij maken, vaak zijn het foto’s van kinderen (nu opa’s en oma’s). Veel van de foto’s zijn uit het begin van de 20ste eeuw. Het is een mooi vak om oude foto’s op te knappen, soms kunnen ze op verzoek ook subtiel ingekleurd worden.” Wat betreft de Koninklijke Marechaussee die voor de Tweede Wereldoorlog vanuit de kazerne in de Bossche Vughterpoort waakte over onze veiligheid en in dat kader politie- en militaire taken uitvoerde, die staat weer pront op de foto. Deze statiefoto in sepia is dankzij deskundige restauratie voor het nageslacht bewaard gebleven.

Voor meer informatie over Studio Retouched zie: https://www.studioretouched.nl/

25-12-2018 © tekst Rieky Schalken, foto’s Ad van Kessel en Paul van Baardwijk (Koninklijke Marechaussee)

 

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee