29 december 2018 |
0
6

Betaalt de vervuiler?

In de (T)roffel van Tonnie geeft rasechte Haarstegenaar en PvdA-er Tonnie van Bokhoven zijn mening over allerlei zaken die in de Heusdense politiek spelen. Dat doet hij op eigen wijze, vanuit een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Omdat hij werkzaam is geweest in de bouw hanteert hij de troffel en kiest daarbij voor een luidruchtige roffel. 

Zo op het einde van het jaar wil ik toch nog even iets vertellen over de nieuwe tarieven voor PDM- en GFT-inzameling. Ik heb er lang mee gewacht, omdat er actiegroepen (zonder gele hesjes) waren die tegen verhoging van de tarieven voor het ophalen van PDM en groen zijn en het duurder maken van de zakken voor het restafval. Maar nu ik niets hoor vanuit de gemeente vraag ik me af of iedereen wel snapt wat er besloten is.

De vastrechtbedragen gaan namelijk omhoog. Wie in een appartementencomplex woont, gaat € 154,- betalen. En dat is inclusief het legen van de gezamenlijke containers. Voor mensen die een gewone PDM- en een GFT-container hebben, gaat het vastrecht volgend jaar € 123, bedragen, daar komt bij € 31,- voor het ophalen van de containers = ook € 154, . Op vragen aan de gemeente waar het verschil in vastrecht inzit, antwoordde de gemeente dat het verschil zit in de keren dat de gezamenlijke containers bij de hoogbouw en de GFT- en PDM-containers bij de laagbouw geleegd worden. “In de praktijk is de hoeveelheid GFT en PDM bij hoogbouw (appartementen) waarschijnlijk lager dan bij laagbouw.”

Maar hoe komt de gemeente dan aan het bedrag van € 31,-? Het antwoord van de gemeente daarop is: Het gemiddelde aantal ledigingen voor een PMD-minicontainer is gesteld op 16 x per jaar en voor een GFT-minicontainer 10 x per jaar. Voor beide afvalstromen wordt per lediging voor een 240 liter € 1,70 en voor een 140 liter minicontainer € 1,- in rekening gebracht. Gemiddeld betekent dit een tarief van € 1,35 (1,70+1,- gedeeld door 2). Dit resulteert voor PMD op een gemiddeld bedrag van € 21,60 (16 x 1,35) en voor GFT op een gemiddeld bedrag van € 13,50. In totaal dus op jaarbasis € 35,10. Dit bedrag wordt gecompenseerd met de lagere verwerkingskosten, waardoor de uitkomst uiteindelijk € 31 bedraagt.”

Bij die € 154,- komen nog de kosten voor de zakken met restafval die je naar de ondergrondse containers brengt. En daarbij geldt: hoe meer zakken je wegbrengt, hoe meer de vervuiler betaalt.

Terug naar de kosten voor PDM- en groencontainers, waarbij de gemeente uitgaat van gemiddelde keren dat die aan de straat gezet worden. Is het hier wel de vervuiler die betaalt? In het nieuwe systeem betaalt iemand die geen of een piepkleine tuin heeft wel mee aan het ophalen van GFT-afval. En iemand die een grote tuin heeft zal die container vaker aan de straat zetten dan 10 keer per jaar. En als we weer zo’n warme zomer krijgen als afgelopen jaar, dan wil ik de groencontainer iedere 14 dagen aan de straat zetten. Moet ik dan extra naar de stort rijden, dat is ook niet milieuvriendelijk, of kan ik iedere 14 dagen een volle groencontainer aan de straat zetten? Hetzelfde geldt ongeveer ook voor de PDM-container. Tweeverdieners die vaak buiten de deur eten, hebben veel minder PDM-afval dan gezinnen met kinderen.

Wat er aan rommel op straat ligt, raap ik altijd op en deed ik thuis in de container. Nu leg ik dit afval op het hoekske van de parkeerhaven en dan komt de gemeente het ophalen. Ik vraag me wel af wat nu het duurste is?

Ik wil graag van de wethouder weten of iedere keer als jouw container geleegd wordt dat geregistreerd wordt en of je op het einde van het jaar daar ook een overzicht en een afrekening van krijgt? Ik hoop daar antwoord op te krijgen, want het verhaal van de gemeente is mij, maar ook héél veel burgers nu niet duidelijk.

29-12-2018 © tekst Tonnie van Bokhoven, foto’s Ad van Kessel

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee