maasroute juli 1968
06 augustus 2018 |
0
2

50 jaar geleden “Langstraatweg” geopend , Heus-story 12

 “Langstraatweg” 50 jaar geleden geopend, Heus-story 12

Na ‘internationale’ ziektes in Heus-story 10 en 11 gaat het in deze aflevering naar aanleiding van een alweer vijftig jarig jubileum over een bekende provinciale weg, die in de volksmond en ook formeel de naam van een rivier kreeg.

Geen snelheidsbeperking

Op de dag af is het 7 augustus 2018 vijftig jaar geleden dat “zonder veel vlag vertoon, maar met grote vreugd” de “Langstraatweg” tussen Waalwijk en Den Bosch werd opengesteld. De Echo van het Zuiden brengt het nieuws welhaast triomfantelijk. Het nieuwe 7.7 kilometerlange traject betekent volgens de Echo niet alleen een “belangrijke ontlasting” van Drunen en Nieuwkuijk. Als deze “toekomstige Maasroute” eenmaal een snelverkeersweg met 4 rijbanen is geworden zal het leiden tot “volledige ontsluiting” van het gebied. En nu behalen automobilisten reeds, aldus de krant, een tijdsvoordeel van zeker tien minuten dankzij de nieuwe weg, waarop dan ook “geen snelheidsbeperking geldt”.

Opening Maasroute

Veel vlagvertoon en zelfs vuurwerk is er wél een jaar later bij de officiële opening van de inmiddels gereedgekomen Maasroute op 28 augustus 1969.

opening Maasroute 1969

De bochtige Langstraatweg deels door nauwe dorpskernen was al lang niet meer in staat om het groeiende (inter)lokaal verkeer te verwerken. De oude weg wordt hier symbolisch vaarwel gezegd met een ‘kronkelende’ banner aan een helikopter, waarop met name Labbegat, Waspik, Raamsdonk, Raamsdonkveer, Geertruidenberg en Made staan afgebeeld.

 

opening Maasroute 1969

De nieuwe Maasroute, het 40 kilometer lange tracé tussen Den Bosch en Wagenberg, wordt vervolgens ‘vurig’ welkom geheten. Op het feestelijk verlichte bord krijgt de directe verbinding, die zo voor Noord- Brabant ontstaat tussen enerzijds “Europoort” in het westen en aan de oostzijde het Duitse “Roergebied” alle aandacht. Behalve bij de internationale verbindingen staat de Echo in een begeleidend artikel ook stil bij de lokale en regionale betekenis.

“Menig automobilist zal een zucht van verlichting hebben gelaten bij het berijden van deze fraaie autoweg. Sinds een jaar, toen het              eerste deel van de Maasroute gereed kwam was er al een goede verbinding tussen Den Bosch en Waalwijk . Het bleef echter behelpen              met de verbindingen in westelijke richting. Nu is ook daar een einde aan gekomen.”

shoppen

In dezelfde krant zijn buiten de redactionele kolommen eveneens typische voorbeelden te vinden van veranderingen die de Maasroute voor menig provincie inwoner met zich meebrengt, zoals in deze advertentie van een Bredase meubelsupermarkt uit mei 1970:

echo van het zuiden advertentie mei 1970

 

Gaande – en werkende weg vervangt glad asfalt de aloude klinkers en betonplaten en in 1989 maakt Rijkswaterstaat ook het laatste stuk uiteindelijk 4 baans. De almaar kortere rijtijden via de Maasroute maken mede daardoor ‘shoppen’ in grote steden als Breda en Den Bosch tot een ‘normaal’ verschijnsel.
Tekst en foto’s © frank durant

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee