Influencers sluiten weekend in Heusden af met boswachter Frans op een kleedje

Brabant is Open! Dat is de kreet waarmee VisitBrabant hoopt de provincie ‘in the picture’ te zetten, letterlijk, want er is wat beeldmateriaal verzameld. In het afgelopen weekend bezochten influencers (instagrammers, vloggers, bloggers, facebookers) 11 plaatsen en werden behoorlijk in de watten gelegd. Nu maar hopen dat deze eigentijdse manier van reclame maken iets oplevert.

Heusden was natuurlijk van de partij. Dat betekende voor het Heusdens Buro voor Toerisme (HBT) een aantal drukke voorbereidende weken en een topweekend, waarin ook de normale bezigheden gewoon doorgingen. Een tiental gidsen was nodig om alle bezoekers op een gezellige en informatieve manier door de vesting te loodsen. Aan plaatjes geen gebrek, want al wandelend, proevend, kokend en varend was vooral het jonge volk behoorlijk in de weer met de mobieltjes.

Instagrammers en prijswinnaars
Inge Sprangers (HBT) en Lizanne Vos (Gemeente Heusden) zijn het hele weekend in touw. “Het was best spannend” vertelt Lizanne, want je weet natuurlijk van te voren niet of zo’n divers gezelschap een beetje leuk met elkaar omgaat”. Dat bleek geen enkel probleem en de sfeer werd er gedurende het weekend alleen maar beter op. De groep is samengesteld uit een aantal jongelui die actief zijn op internet. De aantallen volgers liegen er niet om. Nick Goossen uit Antwerpen (http://instagram.com/goossenick) heeft er 50.000, de Duitse Monica Hidaja uit Berlijn (https://www.instagram.com/monicaberlin/) houdt het op 10.000 en de Nederlandse Jacintha Verdegaal (http://instagram.com/urbanpixxels) komt op 30.000 mensen die geregeld haar instagramplaatjes bekijken. Daarnaast zijn er ook prijswinnaars, die via acties op facebook, via Eindhoven Airport en Radio Rijnmond een compleet verzorgd weekend in Heusden hebben gewonnen. Met als voorwaarde dat ze willen figureren in een aantal filmpjes die door een cameraploeg wordt gemaakt.

Touroperators 
Op zaterdag 2 juni bruist en borrelt de vesting van activiteiten. Want behalve de influencers komt er ook nog een internationale groep touroperators op bezoek. Vier gidsen staan klaar om de gasten op te vangen, niet op het Burchtplein zoals gebruikelijk, maar bij de kerk aan de H.J. van Brabantstraat, want het plein staat vol met de kramen van de Brocantemarkt. Er wordt vandaag weer eens een beroep gedaan op de flexibiliteit en de taalvaardigheid van de gidsen. Met deze keer als hoogtepunt bakker Lucas Vermeulen (little baker dough) die in zijn beste Engels op een hilarische manier vertelt over de bakkersgeschiedenis van zijn familie en de bakkerij. De gasten genieten zienderogen terwijl ze hun warme worstenbroodje naar binnen werken.
Het eerste resultaat van deze inspanningen mag er zijn. Sales-Lentz, de grootste bustouroperator van Luxemburg stelt een Historical Brabant Reis samen van 5 dagen, waarin ook Heusden wordt opgenomen. Diezelfde avond is er nog een ontvangst voor 50 expats, die ook een rondleiding door de stad hebben gemaakt. Met hapje en drankje bij Kareltje. “Geweldig hoe de Heusdense ondernemers zich hebben ingezet” besluit Inge.

Heusden Proeven
Na deze bijzondere ervaring sluit uw redacteur, die als gids de Duitstalige groep voor haar rekening had genomen, aan bij het programma van de influencers. Net op tijd om aan mee te doen met de Kookworkshop bij Restaurant VaNDijk. De groep heeft zojuist deelgenomen aan een ijs-challenge (wie maakt de hoogste ijstoren op een horentje?) bij Super Local Gijs van Dijk van het Heusdens IJshuys en mocht daarvoor, onder leiding van gids Jos Steemans, de nieuw ontwikkelde wandeling “Heusden Proeven” uitproberen. Tijdens deze tocht ligt de nadruk op het kennis maken met de eet- en drinkgewoonten uit vroeger tijden. Op tien halteplaatsen kan men proeven. Volgens de influencers een schot in de roos, want de 2,5 uur durende tocht is voorbij gevlogen en geeft zeker waar voor zijn geld. De tocht wordt deze zomer twee keer per maand verzorgd op zaterdagen. Deze maand op 23 juni nog te boeken via www.hbtheusden.nl. 9 juni is al helemaal volgeboekt! Na het diner, waarbij kok Gerard Suijskens het heft in handen had, wacht nog een verrassing. In de avondschemering, terwijl de zon ondergaat, varen we in twee sloepen richting de Dode Maasarm, voorzien van een koel drankje. De stemming zit er nog steeds goed in, ook in Boei 35 waar de avond wordt afgesloten.

Twitterkoning Frans
De volgende morgen wacht, na een overnachting bij In den Verdwaalde Koogel of een van de B&B’s of gastenverblijven in de vesting, een heerlijk ontbijt bij Bakkertje Deeg. Om 11.00 tref ik de groep bij Natuurpoort De Drie Linden, waar Inge de groep voorstelt aan Boswachter Frans Kapteijns, huisboswachter van Omroep Brabant en twitterkoning (@BoswachterFrans), met in zijn eentje 12.700 volgers. Hij neemt de jeugd mee voor een korte wandeling door bos en zand en vertelt op aanstekelijke wijze over de ontstaansgeschiedenis van het Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen. Intussen valt op elk beestje dat voorbij gekropen of gefladderd komt zijn alwetend oog. Dat inspireert de wandelaars om ook wat beter rond te kijken en vragen te stellen. Frans legt voor de zoveelste keer geduldig uit waarom honden niet los mogen lopen in het gebied en waarom het belangrijk is dat er regelmatig bomen worden gekapt.

Lunchen op een kleedje
We eindigen op een grasveldje waar Inge en Lizanne de dekentjes en picknickboxen van Herberg De Drie Linden hebben uitgestald. Een mooie uitvinding deze kartonnen draagdozen, voorzien van heerlijke lunchproducten en houten bestekjes. En of met dit fantastische weekend ook het beoogde doel wordt bereikt? In ieder geval zetten het HBT en Visit Brabant alle posts, en blogs en vlogs van de influencers door via de social media kanalen van het Heusdens Buro voor Toerisme: @hbtheusden op Twitter, Facebook en Instagram.

4 juni (c) Tekst Annelies van der Sanden, foto’s Annelies van der Sanden en Inge Sprangers

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee