01 maart 2017 |
%
0

d’Oultremontcollege vaart CO₂-neutraal

d’Oultremontcollege vaart CO₂-neutraal

Als jongeren van zichzelf zeggen dat ze een bevoorrechte groep zijn, zeker als het over een schoolvak gaat, dan mag je ervan uitgaan dat er iets bijzonders aan de hand is. Dat is ook zo, want welke leerlingen van een middelbare school krijgen zo veel ruimte dat ze zelfstandig een groot en groots project mogen draaien, al is dat wel onder supervisie-op-afstand van de docent/begeleider?

Negen 4 vwo-leerlingen en een 4 havoleerling van het technasium van het d’Oultremontcollege krijgen die ruimte bij het vak Onderzoek en Ontwerpen. Zij bouwen sinds februari aan een solarboot die op 26 en 27 mei op zonne-energie, bestuurd door leerling Nolan, aan de solarwedstrijd Young Solar Challenge in het Friese Akkrum gaat deelnemen. Daar hangt wel een stevig prijskaartje aan. Want de leerlingen bouwen niet alleen de duurzame boot, verdelen onderling de taken, maken afspraken en verzorgen de PR, ze zijn ook verantwoordelijk voor het binnenhalen van zo veel mogelijk partners/ondersteuners, zoals ze de sponsors noemen, die hen voorzien van geld en middelen. Daar staat echt wel wat tegenover, benadrukken Jordy van der Velden en Raúl Bruurmijn, twee van de drie PR-verantwoordelijken, zoals naamsvermelding op de boot en bekendheid via media zoals Facebook (nu al 10.000 volgers).

De boot – klasse V5 – zal helemaal zelfvoorzienend op energie kunnen varen: twee zonnepanelen van 160 x 80 cm, een omvormer, een accu en een motor gaan dat mogelijk maken. Het bouwpakket van de boot (betaald door de school) ontvingen de leerlingen in februari; donderdag voor carnaval zijn ze tot 11 uur ’s avonds bezig geweest om de onderdelen uit de voorgestanste bouwplaten te halen en de boot zodanig in elkaar te zetten, dat ze hem met een gerust hart konden achterlaten tot na de vakantie. “Deze week verwachten we de epoxy, een helaas giftig goedje dat noodzakelijk is om de boot weer- en waterbestendig te maken. “

Strikte reglementen

Docent/ondersteuner Harry Wijgerse, op de achtergrond aanwezig tijdens het gesprek, wil toch even benadrukken dat het hier gaat om “een race met strikte (in het Engels geschreven) reglementen en voorwaarden waaraan niet alleen de schipper maar ook de boot moet voldoen, zoals het maximale aantal en de grootte van de zonnepanelen, het gebruikte materiaal en het maximale aantal (drie) kleuren.” Jordy en Raúl: “Op dat alles wordt de boot vlak voor de wedstrijd beoordeeld. Voldoet hij niet aan alle eisen, dan krijgen we nog even de tijd voor herstel. Lukt dat niet, dan gaat het feest niet door. De schipper die minimaal 60 kg moet wegen en minimaal 16 jaar moet zijn, krijgt een zwemtest, moet aantoonbaar maken dat hij binnen 5 seconden uit de boot kan komen en laten zien dat zijn vaarvaardigheden goed zijn.”

“De boten mogen met volle accu’s de vaartjes in. Toch zullen we, zeker bij slecht weer, strategisch moeten varen om ervoor te zorgen dat de accu genoeg kan worden opgeladen. Vooraf zullen we een bruikbare formule schrijven, maar je kunt nooit alle omstandigheden inschatten”, zeggen ze. Daarom willen ze begin mei met de boot gaan proefvaren.

Masterclasses

De organisatie van Young Solar Challenge geeft drie masterclasses, verzorgd door docenten van de Hogeschool van Amsterdam, de TU Delft en van de organisatie zelf, vertellen Jordy en Raúl. “De eerste ging over het bouwen van een boot, de tweede over de financiële aspecten, het aanbrengen van de epoxy en het elektronisch systeem, en het derde is het weekend in Friesland voor allerlei tips en tricks.” Ze zijn te spreken over dit extra aanbod. Hoe meer kennis, des te beter voorbereid. Wat dat betreft heeft een nieuw team volgend jaar al een voordeel binnen: als er dan een wedstrijd wordt gehouden, kan het met deze boot aan de slag. Zij kunnen al hun aandacht geven aan verbetering van de elektronica.

Inzet, middelen en sponsoring

Meewerken aan vermindering van CO₂, een duurzame boot bouwen, meedoen aan een wedstrijd én natuurlijk een mooi punt scoren, het team gelooft in een CO₂-neutrale toekomst (“Schone energievoorziening gaat razendsnel”), maar wel in het besef dat alleen de zon voor niets opkomt.Gelukkig hebben zich intussen enkele sponsors gemeld, waaronder de Rabobank, die daarvoor met de hand over het hart streek, omdat dit project niet (helemaal) aan hun sponsorbeleid voldoet. Ook afvalverwerkingsbedrijf ATM uit Moerdijk, dat zelf zonnepanelen heeft liggen op velden ter grootte van 1,5 voetbalveld, doet een behoorlijke duit in het zakje: 1000 euro en middelen, zoals gasmaskers en mondkapjes (om epoxy aan te kunnen brengen), overalls, handschoenen en brillen.” Maar daarmee zijn ze er nog niet, want de accu’s en bedrading moeten ook betaald worden, en er is dringend behoefte aan een toezegging voor het lenen van een enkel-assige trailer van 5 meter die de boot kan vervoeren naar de eerste race op 26-27 mei in Akkrum, de tweede op 9-11 juni of 16-18 juni, waarschijnlijk op de Oostvaardersplassen, en de derde op 30/6-1/7 in Oosterwolde/Appelscha. Momenteel lopen er onderhandelingen met potentiële sponsors, en Harry Wijgerse vestigt zijn hoop ook op het Platform Techniek waaraan hij deelneemt, waarin ondernemers, overheid en onderwijs samenwerken.

Wie het team en het doel een warm hart toedraagt, is van harte welkom om het project te steunen in de vorm van geld of middelen. E-mail: youngsolarchallengedoultremont@gmail.com. De leerlingen zorgen ervoor dat sponsors in beeld zijn. Volg de ontwikkelingen via Facebook: Young Solar Challenge d’Oultremontcollege.

28-3-2017 © tekst Dimph Vos, foto’s Marian de Bonth

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee