01 augustus 2016 |
0
0

“We zien elkaar op de expositie”

“We zien elkaar op de expositie”

Het leek enigszins op een opnamedag van Tussen Kunst en Kitsch, maar dan zonder kitsch en oude meuk. Het ging in dit geval om kunst, met een kleine of grote K, afhankelijk van het oordeel van de jury en de daarmee samenhangende apotheose op 18 september in de abdij van Mariënkroon. Zaterdag 20 augustus vond in de abdij de eerste inleverdag plaats van de kunstwedstrijd ‘In de periferie van Jeroen Bosch’. En daar werd druk gebruik van gemaakt. Na afloop zei voorzitter Wil van Oirschot van de organiserende stichting Honsoirde verrast te zijn door de hoeveelheid en diversiteit van de werken, het enthousiasme van de deelnemers en de gezellige sfeer. “Sommigen bleven urenlang hangen om te kijken naar wat anderen inleverden”. Amateur en professional braken op deze dag samen de schotten af.

De hedendaagse kunstminnende mens heeft een optimistische aard. Zo blijkt de Tuin der Lusten een zeer geliefd onderwerp te zijn voor inspiratie van schilderijen en objecten, veel meer dan de negatieve kant van het leven, oftewel hel en verdoemenis. Beide aspecten kwamen in het werk van Jeroen Bosch aan bod, maar verschillen in populariteit bij de deelnemers van deze kunstwedstrijd. “Arme jury die dit moet beoordelen”, hoorde je regelmatig. Het zal inderdaad, gezien het ingeleverde werk, de diversiteit in kunstvormen en technieken en de verschillen tussen professionals en amateurs, niet eenvoudig zijn om te bepalen welke werken doorgaan naar de expositie in de Don Jon-toren en welke niet. Alle werken worden wel online geëxposeerd op de site van Stichting Honsoirde, die met ‘In de periferie van Jeroen Bosch’, naar het zich laat aanzien, op 18 september in de abdij een groot en succesvol evenement gaat neerzetten.

Zonde

Voormalig huisarts Ben van Gorp was een van de eersten die zijn kunstwerk ‘Nine Eleven’ in kwam leveren. Acryl op doek in zwart-grijs-wit, 100 x 100 cm. Hij schildert al jaren met Willem de Kooning als een van zijn grote voorbeelden. In 2001, vlak voor 11/9, was zijn schildersgroep op de Muzerije bezig met bestudering van het fenomeen Jeroen Bosch. In amper 2 weken tijd daarna knalde Van Gorp zijn emotie over een helse wereld, vliegtuigen en stadsbranden op linnen, met een aantal vondsten die refereren aan Jeroen Bosch. Dit werk is zeer waarschijnlijk te zien op de expositie in de toren van abdij Mariënkroon, anders zeker op de online-tentoonstelling. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld het werk ‘Zonde’, dat Thea Verhoeckx met behulp van oude gebruiksvoorwerpen van roestvrijstaal speciaal voor de expositie maakte. “Je moet maar kijken wat je er in ziet”, zei de persoon die het namens Verhoeckx kwam inleveren.

Prominente rol

Het is niet alleen het ambachtelijke dat een kunstwerk kwalificeert, maar daarnaast ook de emotie -zowel positief als negatief-, de verwondering, verbazing en originaliteit, maar ook de persoonlijke smaak van iemand. ‘Vliegend door de Hemel’ is zo’n mooi bronzen object over een kind dat in de nacht wakker wordt en vertelt over wat het gedroomd heeft. Neem de Toren van Babel, een fascinerend lijnen- en figurenspel met viltstift op papier, een werk waar je hebberig van wordt, dat verwondert en intrigeert. Ook in dit werk spelen de Twin Towers een prominente rol, evenals in 11/9 en gaat het over hoe mensen met elkaar en dingen omgaan.

Soheila Moayedi leverde een magisch-realistisch werk in dat aan Willink doet denken. Ze geeft een fascinerend beeld over hoe Jeroen Bosch 500 jaar na zijn dood op onze maatschappij neerkijkt. Soheila vluchtte 22 jaar geleden uit Iran naar Nederland en maakte hier ook naam als kunstenaar. Het is verbluffend hoe zij de tsunami weergeeft, de klimaatsverandering, de vluchteling in de vorm van een dood jongetje op een strand, Watts-appende jongeren en het verschil tussen arm en rijk.

Het is slechts een greep uit een overvloedig aanbod van kunstwerken uit allerlei categorieën. De jury zal over al die inspirerende werken van professionals en amateurs een oordeel moeten vellen. “Misschien komt mijn werk niet door de jury heen, maar we zien elkaar op de expositie”, zei een van de deelneemsters tegen een mede-cursiste.

Verenigde krachten

Voorzitter Wil van Oirschot van Honsoirde: “Amateurs, maar ook professionals zijn heel enthousiast over het feit dat ze een keer de gelegenheid krijgen om hun werk aan een groot publiek te laten zien. Iedereen kon ook meedoen. Door verschillende deelnemers ben ik aangesproken met het verzoek om alle kunstwerken te exposeren, maar het zijn er zoveel dat we daarvoor de ruimte niet hebben. Diverse kunstenaars hebben meer dan 1 werk ingeleverd. Zij moeten er helaas ook rekening mee houden dat er maar 1 werk in aanmerking kan komen voor de expositie, want anders zou dat ten koste gaan van deelnemers die de expositie net niet of wel halen. Iedereen moet gelijke kansen hebben en ik ga er vanuit dat de deskundige jury objectief beoordeelt. Het is mooi om te zien dat met verenigde krachten het organiseren van zo’n groot evenement mogelijk is.”

Op dinsdag 23 augustus, van 9.00 tot 12.00, uur bestaat nog de mogelijkheid om aangemelde kunstwerken in te leveren. Over de openingsmanifestatie op 18 september, aanvang 13.30 uur, komt in een later stadium meer informatie.

21-8-2016 (c) tekst Rieky Schalken, foto’s Giti Entezami en Arnold van Hooff

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee