01 februari 2016 |
0
0

“Hoe verantwoord gaan we met ons afval om?”

“Hoe verantwoord gaan we met ons afval om?”

Trees Oudshoorn is lid van de werkgroep Communicatie en Educatie van energiecoöperatie Energiek Heusden en heeft in die hoedanigheid een aantal projecten ontwikkeld. Een gesprek met haar over haar initiatieven op het gebied van educatie, de noodzaak ervan en haar motivatie.

Zo heeft Trees samen met Walter Tuerlings een project gemaakt voor kinderen, met het doel ze bewust te maken van het feit dat we energie kunnen besparen door bewuster met afval om te gaan. “Niet meteen alles maar nieuw aanschaffen, maar kijken of producten opnieuw of anders zijn te gebruiken. Het project heet: Waste? No way!” Als ware ambassadeurs hebben ze dit project bij Jong Nederland en de Akkermansgroep in Drunen ingediend en begeleid. De werkstukken die de jeugd in het kader van dit project gemaakt heeft, worden op 28 februari op de Dromen.Doen.Heusdendag (DDH-dag) in de Voorste Venne ten toon gesteld. “Het project ‘Waste? No way!’ kan zo uitgezet worden op de basisscholen.”

Trots zijn op…..

Daarnaast heeft Trees Oudshoorn de coördinatie voor het aandeel dat Energiek Heusden aan de DDH-dag levert, op zich genomen. Ze heeft diverse instanties en personen die al heel bewust omgaan met alles wat ‘afval’ genoemd wordt, geënthousiasmeerd om zich ook op deze dag, die als thema heeft: ‘We zijn trots op…’, te presenteren. “Ik vind dat wij trots kunnen zijn op al die mensen die er voor kiezen om niet meteen alles maar nieuw aan te schaffen. Immers nieuwe dingen vragen om nieuwe grondstoffen en een nieuwe productie. Beide zijn belastend voor ons milieu. Gezamenlijk hopen we de mensen in de gemeente op allerlei ideeën rond deze problematiek te brengen; op een discussie rond de vraag: Hoe verantwoord gaan wij met ons afval om?”

Educatie

En Trees heeft namens Energiek Heusden een opdracht over energie/duurzaamheid bij het Technasium van het d’Oultremontcollege in Drunen ingediend, dat eind februari afgerond moet zijn. “Havo-4 leerlingen van het Technasium moeten een leerpad, bestaande uit 8 opdrachten, maken over dit onderwerp, dat geschikt is voor groep 5-6 van de basisschool en dat deze leerlingen zelfstandig kunnen uitvoeren.”

Het verraadt haar achtergrond, namelijk het onderwijs. Circa 1 jaar geleden stopte ze na 44 jaar lesgeven bij Scala (overkoepeld bestuursorgaan van de Heusdense basisscholen, R.S.). “De laatste jaren bij Scala mocht ik op alle scholen het vak techniek promoten. Natuur en techniek zitten heel dicht bij elkaar. Als je iets aan de natuur wilt doen, dan zul je de techniek daarop moeten aanpassen.”

Naadje van de kous

Aan deze ex-juf de vraag waar haar interesse voor een beter omgaan met ons milieu vandaan komt? “Ik ben opgevoed door een vader die zich over alles verwonderde en alles bewonderde. Niet alleen de natuur, maar ook zaken van technische aard. Hij vroeg zich af hoe de dingen in elkaar zaten. Dan zei hij bijvoorbeeld: ‘Hoe krijgen ze het voor elkaar om een brug te bouwen over zo’n groot water’? Hij zou het opzoeken, maar dat gebeurde niet. Hoe de dingen dan echt in elkaar zaten, werd niet uitgeplozen. Toen trouwde ik met Wim. En Wim is wis- en natuurkundeleraar. Die wil graag overal het naadje van de kous weten en weet gewoon ook van een heleboel dingen hoe het in elkaar zit.”

Toen ze bij Scala de mogelijkheid kreeg om zich bezig te houden met onderwijs binnen de poot Techniek en Milieu, heeft ze die met beide handen aangegrepen. “Dan ga je de verbanden zien en bewuster over de dingen nadenken. Maar er zijn meer dingen die met mijn interesse voor een beter milieu en een betere leefwereld te maken hebben.”

Cradle tot cradle

Trees noemt onder andere de invloed van de reizen die ze samen met haar Wim gemaakt heeft. “Enkele jaren geleden waren we in Nepal. Die mensen daar hebben helemaal niets, maar lachen de hele dag. En dan denk ik: -wat hebben we toch veel spullen-. En wat is de waarde daarvan en de zin? Als je pas je eigen geld gaat verdienen, dan is het kicken om spullen te verzamelen. Dan denk je daar niet bij na.”

Maar er zijn volgens haar meer redenen. “Het is heel de maatschappij; het materialisme. Stel dat ik niet zoveel spullen meer koop, dan houd je geld over. Maar wat doe je dan met dat geld zonder het milieu te belasten; dat het ten koste gaat van het milieu? Er zijn ontwikkelingen gaande waarbij gestimuleerd wordt dat je niet meer koopt, maar dingen huurt of deelt. Dat scheelt al veel in afval. Als je dan toch nog iets koopt, doe het dan zo duurzaam mogelijk, dat het recyclebaar is: cradle to cradle. Ik vind het heel interessant om me hier mee bezig te houden, om er over na te denken. Maar het is allemaal niet zo simpel.”

22-2-2016 (c) Uit Natuurlijk, tekst RC Schalken, foto’s Marian de Bonth

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee