01 december 2011 |
0
0

Reparatie riool Haarsteeg in volle gang

2011 12 15pijpleiding-haars

Tussen de Vergereindseweg en het gemaal in Haarsteeg, over de Inlaagdijk is een aantal weken geleden een bovengrondse bypass van de riolering aangelegd. Bij een controle van de leiding bleek deze in zo’n slechte staat te zijn dat er onmiddellijk actie moest worden ondernomen.

Maurice Smeets, die namens het Waterschap Aa en Maas toezicht houdt op de werkzaamheden: “Dit is een oude leiding, vandaar dat we hem extra in het oog hielden. Vroeger werd de leiding gebruikt als afvoer van de waterzuiveringsinstallatie naar de Maas. Tegenwoordig wordt de pijp gebruikt als aanvoer vanuit Drunen, Elshout en Oudheusden. Vanuit het gemaal, waar ook nog een aanvoer vanuit Vlijmen en Haarsteeg aankomt, wordt het doorgepompt naar de Waterzuivering ‘s-Hertogenbosch.”

Rotte eierlucht

In rioolleidingen heb je een zuurstofarme omgeving. In een dergelijke omgeving ontstaat uit het organisch materiaal H2S-gas, het gas waar rotte eieren hun geur van krijgen. Door bacteriën wordt dit gas omgezet in zwavelzuur en dat tast de betonnen leidingen aan. “Dat is de rode draad binnen de rioolwereld. Mensen kennen de Waterschappen vooral vanwege hun verantwoordelijkheid ten opzichte van de kwantiteit van het water, zoals het grondwaterpeil, maar we zijn ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van het oppervlaktewater. Onze grootste kosten maken we ook in het onderhoud van de rioolbuizen en de waterzuivering”, aldus Maurice Smeets. Riolering is een taak van gemeenten en zij brengen het door hun verzamelde afvalwater op een centrale plek samen waar het waterschap het overneemt. De buis die nu wordt gerepareerd heeft een capaciteit van tweeduizend kubieke meter. Hier komt dan ook nog het riool van Vlijmen en Haarsteeg bij.

Bypass

Voor de reparatie van de rioolbuis is gekozen voor een ‘kous’. Smeets: “Zo noemen we een kunststof hoes die binnen in de oude leiding wordt uitgerold. Vervolgens wordt deze opgeblazen en dan wordt er warme lucht doorheen geblazen waardoor de hoes hard wordt. Deze heeft dan een volwaardige stevigheid.” De ‘kous’ wordt op bestelling gemaakt in Duitsland, want hij moet exact de diameter en lengte hebben van de huidige buis. “In Duitsland zijn ze echt heel ver met deze techniek. Kleine oneffenheden kan zo’n ‘kous’ wel opvangen, maar structurele afwijkingen niet. Dat moet echt heel precies. De ‘kous’ is na productie ook maar drie weken houdbaar, binnen deze tijd moet hij zijn geïnstalleerd”, aldus Maurice Smeets. De bypass wordt zo snel mogelijk uit gebruik genomen, maar blijft tot begin volgend jaar staan.


21-12-2011: (C)tekst: Bram van de Wiel, foto’s: Ad van Kessel

Vorige
Volgende
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Praat mee